Plettenberg Bay 1. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jaap Severein - WaarBenJij.nu Plettenberg Bay 1. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jaap Severein - WaarBenJij.nu

Plettenberg Bay 1.

Door: Jaap

23 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Om 5:15 gaat de wekker van Wim al voor het ontbijt van 6 uur. Het Engelse ontbijt is hetzelfde als de dag ervoor. Om 6:45 wordt alle bagage weer in geladen en om 7 uur dan het geplande vertrek. We rijden de hele Baviaanskloof weer terug naar Unidale. De bus hotst en klotst over de onverharde weg, grote stofwolken laten we achter. Vlak voor Unidale meldt Karen dat zij in een crisis zit en niet langer meegaat. We zullen omrijden via het vliegveld van George waar een nieuwe gids wacht. Ook Nelian is daar om haar bagage op te pikken. Ook zij gaat niet verder mee. Om 10:00 zijn we dan in Unidale om diesel te tanken en is er een plaspauze. Bestel een cappuccino voor 16 rand in een lokaal tentje. Er wordt een inzameling voor Karen gehouden. Vermoed echter dat die niet veel oplevert. Rond 12 uur komen we dan aan bij het vliegveld van George aan. Vind dat de verwondingen van Nelian nogal meevallen. De nieuwe gids heet Arthur en die is gelijk een heel stuk duidelijker in hoe laat en wat we gaan doen. In Sedgefield stoppen we bij de Spar om wat inkopen voor de lunch te doen. Koop een lekker rozijnenbroodje en een halve liter melk. 14 rand. We rijden weer een heel stuk terug naar Knysna. Daar worden de fietsen afgeladen voor een fietstocht naar de Buffelsbaai. 19,5 km op en neer langs een lagoon. Het dorpje bestaat uit alleen maar mooie vakantiehuisjes en een camping met wat caravans. Ondertussen wordt de bewolking steeds dichter. De volgend stop is bovenop de Ghostpas. We mogen nog 7,5 km naar beneden fietsen over weer een onverharde weg. Ga hard naar beneden zodat ik na 12 min. al weer van de fiets af kan. Zou het liefst doorfietsen naar Plettenberg. Nog zo'n 40 km maar dat is niet de bedoeling. De weg zou te druk zijn. H'm. Rond 5 uur bij het hotel. Als ik gedoucht heb en alle bagage weer wat reorganiseer blijkt dat ik m'n gps kwijt ben. Waarschijnlijk ligt ie nog in de bus, maar die vind ik even niet. Wacht beneden in de lobby maar even op de chauffeur. Gelukkig daar internet zodat ik nog wat WF zinnen kan intikken en wat mail kan lezen en versturen. Al gauw verzamelen zich wat mede reizigers om ergens wat te gaan eten. Over waar we ze naar toe gaan zijn verdeeld. Zeg dat ik wat later kom. Als ik m'n gps heb loop ik alsnog het dorp in. Bij een van de eettentjes zie ik een klein groepje zitten en kan ik aanschuiven. Bestel 600 gr Europa ribs. De rest heeft een pizza of lasagne besteld. Geen verkeerde keus van mij. Ziet er erg goed uit en is ook erg lekker. Met 2x bier en cappuccino voor 172 rand. Echt geen geld. Bediening is hier in Zuid Afrika overigens erg vriendelijk. Terug nog even WF'en. Helaas is m'n batterij plots leeg, en daarnaast is Japy ook wel moe. Op tijd naar bed. Tenslotte heb ik de volgende dag tot 3 uur voor mezelf. Kan dan nog we even contacten. Gefietste kilometers: 27, Gereden ruim: 350 km, Beltegoed: 15,99, Nog in kas: 746 rand.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

30 Maart 2012