Port Elizabeth. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jaap Severein - WaarBenJij.nu Port Elizabeth. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jaap Severein - WaarBenJij.nu

30 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Rond half zeven wakker. De laatste dag hier in Zuid-Afrika. Eerst maar koffie en douchen. Voel me niet helemaal 100% dus sla ik het uitgebreide ontbijt maar over. Zet zelf maar wat koffie. Heb ook nog wat muesli repen over. Had de avond ervoor begrepen dat er in een zijkamertje een computer met internet staat. Kan hem echter niet vinden. Eerst maar afrekenen en dan maar vragen. Het kost nogal wat moeite om de rekening op te maken. Dat lukt uiteindelijk en de schade bedraagt 1220 rand incl. de gamedrive van 650 rand. Valt mee, hou nog bijna 500 rand over. Kan ook nog even kort vier e-mails beantwoorden. Om tien uur staat het vertrek gepland. Nog even wat tijd om nog een keer koffie te zetten. Drink het in de ochtendzon voor mijn lodge op. Mooi uitzicht zo over de bergen. Rijden dezelfde weg terug naar Port Elizabeth. Rijden met de bus naar het centrum, maar stoppen op een wat hoger gelegen plek bij een oude vuurtoren. Terwijl de rest beneden koffie drinkt beklim ik de vuurtoren voor een mooi uitzicht, nou ja zo bijzonder is het eigenlijk ook weer niet. Wil ook nog even een kerkje van binnen bekijken maar daar wordt ik weggestuurd. Rijden dan verder door naar zee. We hebben dan tot half vier om ons zelf te vermaken. In de buurt is een soort van winkelcentrum annex pretpark. Loop wat rond opzoek naar nog wat souvenirs. Zoek eigenlijk zilveren oorbelletjes met een olifantje maar die zijn nergens te vinden. Neen dan die maar van hout en krijg er voor de halve prijs nog een setje van ivoor bij. Kom dan Fennie tegen die wil wel met mij meelopen. Uit pure verveling gaan we maar voor 15 rand een potje midget golfen. win met 41-56. Tijd om wat te eten. De enige tent die ik tegen kom is de Wimpy. Patat, cola en een ijsje dus. Vervolgen loop ik , verveeld, nog maar een stuk langs het strand. De omgeving is niet echt inspirerend. Rond vier uur zijn we dan op het vliegveld. Horen dan dat het vliegtuig naar Johannesburg een vertraging heeft van een uur. Blijkt uiteindelijk op te lopen tot bijna 2 uur. Koop dan maar voor 19 rand de laatste muffin. Het eten in het vliegtuig stelt niet veel voor. Aardappelpap met daaronder iets van vlees en anderhalve doperwt. Naast mij zit een man uit Johannesburg die al heel gauw aan een dubbele whisky zit er verhaalt van zijn 4x4 jeep. Met wat turbulentie vanwege de regen verloopt de vlucht verder goed. Een hele grote luchthaven, dus het duur wel even voordat we juiste gate vinden. Worden daarbij herhaald gecontroleerd. Heb nog 40 rand over, te weinig om nog iets te kopen maar gelukkig kom ik Ieke tegen die nog 5 rand heeft. Kan ik net nog een gekleurde houten armband kopen. Afrekenen duurt erg lang zodat ik nog haast moet maken. Bij de gate zien we Nelian weer terug die natuurlijk tegen iedereen hetzelfde verhaal moet vertellen. Kan nog maar kort met haar praten. Het vliegtuig vertrekt precies om 23:20. Zijn goed en wel in de lucht als de pinda's en de witte wijn voorbij komen. Direct daarop gevold door nogmaals warm eten. Heb echter geen trek meer, dus beperk ik mij maar tot een extra glas wijn. Om twee uur gaat het licht uit. Van slapen komt echter niets. Kijk op aanraden de film All stars 2. Maar vind er geen bal aan. Rond een uur of 8 komt het vliegtuig weer tot leven. Om 9 uur dan het ontbijt. Precies op tijd is de landing op Schiphol. Trudy, Mariska en Saskia staan al te wachten bij de uitgang.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth