Zuurberg Inn. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jaap Severein - WaarBenJij.nu Zuurberg Inn. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jaap Severein - WaarBenJij.nu

Zuurberg Inn.

Door: Jaap

29 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vroeg gaan slapen dus rond half zes wakker. Kan dan genieten van een prachtige zonsopkomst. Bijna net zo mooi als dat ie de vorige avond onderging. Maak er nog maar een foto van. Nog maar even blijven liggen tot een uur of 7. Kom tot de ontdekking dat ik onderin m'n rugzak nog een schoon paars t-shirt heb. Dat komt goed uit. Eerst maar uitgebreid ontbijten in het restaurant, er staat een lange fietstocht van rond 40 km op het programma. Het vertrek is om 10:00. De tocht begint met een afdaling van zo'n 15 km. Daarna is het nagenoeg vlak, maar gaat wel over onverharde wegen. Dit keer maar meerijden in een groepje van 5. Rijden tussen enorme sinaasappel en/of mandarijn plantages door. Na 40 is het eindpunt bij een spoorweg station. Ongeveer 45 minuten later is iedereen aangekomen en kunnen alle fietsen worden opgeladen. We rijden dan een klein half uurtje verder naar een boerderij waar we voor 50 rand wat cheeta's en kleine leeuwen kunnen bewonderen. Stelt niet veel voor. De beesten liggen te slapen in de zon. Een cheeta mag geaaid worden en daar maken de meeste gebruik van. Uiteraard moet dit alles op de foto worden gezet. De twee kleine welpen zijn vertederend, maar eigenlijk zegt het mij ook niet zo heel veel. Na de rondleiding kan er nog een tosti in het restaurant worden besteld. Ik beperk mij maar tot een ijsje en een flesje water. Het is echt wel warm. Op de terugweg wordt de optie geboden om het laatste stuk terug te fietsen. De keuze is 40 of 15 km. Besluit om de laatste 15 km bergop te fietsen. Fennie en Michel gaan voor de 40 km, Wim en ik voor de laatste 15 km. Duurt allemaal erg lang voordat ze vertrekken. 't Is ondertussen wel erg warm geworden in de stilstaande bus. Wil eruit, ga ik toch maar de 40 km doen. Het is dan 3 uur. De eerste 25 km gaan vlot met een gem. snelheid van 20 km per uur. Dan volgt nog de lastige klim van de Zuurberg pas. Michel rijdt alvast vooruit, terwijl wij eerst nog wat willen eten en drinken. De klim valt mee. Niet al te veel steile stukken. Moet wel regelmatig even wachten op de andere twee maar dat vind ik geen probleem. Soms heb je even een rustmomentje nodig. Haha.
Om precies 6 uur zijn we boven met een voldaan gevoel. 80 km op een dag. Wil een bad nemen, maar als ik de kraan openzet komt er alleen maar lauw bruin water uit. Dan maar douchen. Heb veel meer dorst dan honger. Twee blikjes Cola en twee biertjes zijn eigenlijk niet genoeg om m'n dorst te lessen. Om half acht volgt dan een soortgelijk 4 gangen diner als de dag ervoor. Alleen de bonensoep is vervangen door linze soep. Niet mijn favoriet. De rest is verder uitstekend. Volop keus. Om half 10 nog wat napraten met de hele groep op de veranda. Om 10 uur ben ik de enige die nog over is, dus zoek maar m'n huisje op. Eindelijk even tijd om twee dagen achterstallige notities in te tikken. Misschien dat ik ze morgen vanuit Port Elizabeth kan versturen.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

30 Maart 2012