Cape St. Francis. - Reisverslag uit Cape St Francis, Zuid-Afrika van Jaap Severein - WaarBenJij.nu Cape St. Francis. - Reisverslag uit Cape St Francis, Zuid-Afrika van Jaap Severein - WaarBenJij.nu

Cape St. Francis.

Door: Jaap

27 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Cape St Francis

Alweer klokslag 7 uur wakker. Nog maar een keer hetzelfde ontbijt als gister. Als aanvulling haal ik bij de supermarkt aan de overkant nog een beker drink yoghurt. Om 9 uur is het vertrek gepland. Voldoende tijd dus om m'n bagage weer over de 4 meegebrachte rugzakken te verdelen. Dit keer een korte busrit van een klein uurtje naar Humansdorp. We stoppen bij de ouders van Arthur voor koffie. Een van de meest vreemde gelegenheden die ik ooit heb gezien. Er wordt van alles verkocht en er gelegenheid om te eten. Er zelfs een bakkerij bij. Maak wat foto's want om het te beschrijven, nee zou niet weten hoe. Neem een cappuccino en voor 5 rand koop ik een enorm rozijnenbrood. Mag er binnen alleen geen stukje van opeten. Na een uurtje vertrekt dus bus weer en worden we afgezet op de zoveelste onverharde weg in de middle of nowhere. Er staat een vrij krachtige wind tegen. Moet mij nog omkleden en ben zodoende de laatste die vertrekt. Volgens plan zou het een fietstocht zijn van zo'n 23 km naar het ressort in Cape St. Francis. Tegen de wind in, verstand op nul en maar doortrappen. De omgeving is niet echt inspirerend. Al heel gauw iedereen ingehaald. Bij de grote weg aangekomen wordt van mij verwacht dat ik blijf wachten op de rest om vervolgens in colonne achter elkaar aan te fietsen. Een auto ervoor en de bus er achter. Dat trekt mij niet zo gezien de onderlinge verschillen. Na een minuut of 10 komen Fennie en Ieke eraan. Met drie rijden we dan toch maar door. Eigen verantwoordelijkheid. Volgens mijn gps dan nog 15 km langs de grote weg. Vader voorop en m'n twee aangenomen dochters er achteraan. Even over enen zijn we bij het ressort. Bijna 30 km, met een gemiddelde van 19,4. Veel te vroeg, moeten nog minstens 'n uur wachten voordat we de sleutel krijgen. Heb het koud en nat van het zweet. Ruim een uur later is zo'n beetje iedereen wel binnen. Alleen een beetje jammer, de bus is zoek. Verkeerde afslag genomen. Rond half 3 kunnen we dan eindelijk het huisje, zeg dus maar huis in. Echt wel groot met twee tweepersoonsbedden, een grote woonkamer en een eigen keuken. Maar helaas geen douche. Dan maar in bad om weer wat door te warmen. Er is nog een korte meeting gepland, maar daarvoor ben ik te laat. Vang nog iets op dat we de fietsen niet mogen gebruiken omdat er een lampje op wordt gezet. Wilde net op zoek gaan naar 2 caches dus neem ik toch maar m'n eigen fiets mee. Iets te ver om te lopen. Kom voor de 1e cache terecht bij zee tussen grote rots formaties. Zoek me een ongeluk tussen alle gaten en speten maar vind helaas niets. Dan maar Op naar de volgende. Deze ligt in de buurt van een grote vuurtoren en laat zich gemakkelijk vinden. Toch nog een score van 50%. Fiets nog wat verder door dit verlaten dorp van louter en alleen maar verlaten vakantie woningen. Beetje deprimerend. Aan zee hele hoge golven waarop gesurft wordt. Blijf daar wat langer bij kijken. Terug krijg ik door dat er om 6 uur een fietstocht van ongeveer 5 km is gepland. Vandaar die lichtjes. Goed, trek dan maar wat warme fietskleren aan. Als ik terug bij de receptie ben zijn we maar met een paar liefhebbers die meegaan. I.p.v. 5 km kunnen we ineens kiezen uit 11 of 20 km. Er zijn er ook kosten aan verbonden. 180 rand voor 11 km en 230 rand voor 20 km. Dat hadden we zo niet begrepen! Er is gelijk geen animo meer. Er wordt ons ook verteld dat onze kleding eigenlijk niet echt geschikt is. Nee natuurlijk niet. Hadden gerekend op een klein rondje van 5 km. De begeleiding ziet er daarentegen ontzettend professioneel uit. Ook hele dure fietsen. Gelukkig zit er op mijn fiets nog geen lichtje. Ik geloof het verder wel en ga richting mijn huis. Kan thuis ook wel met licht op in het donker fietsen. Is dan ook geen 18 of 23 euro. Later loopt Ieke even langs. De hele fietstocht is afgeblazen ondanks dat er nog een korting kwam van 20 rand. Heb nog m'n hele grote rozijnenbrood, vanavond maar opeten met wat zelf gezette koffie. Restaurant maar voor een keer overgeslagen, mede ook door de geringe keuze en de 2x zo hoge prijzen. Ben ook niet de enige. Gezien de eigen keuken lijkt het erop dat er zelf gekookt wordt. Heb eerder van de receptie een password gekregen om te internetten, maar waar ik ook ga staan, het werkt niet. Als ik bij de bar ben voor een biertje, 15 rand, zie ik nog een tweede netwerk en krijg ik van de barman het bijbehorende password. Traag en met fouten kan ik toch nog m'n mails met notities verzenden. Met 1x WF even bijkletsen met het thuisfront die zich voor de 2x zonder sleutel heeft buitengesloten. Met een aantal anderen afgesproken om te kijken of er vanavond nog wat hier in het dorp te doen is. Rond half 10 komen ze me halen en komen we terecht in een duister café met een poolbiljart. Onder het genot van witte wijn en kleine glaasjes tequila speel ik twee spelletjes. Toch lastig om de ballen in de juiste gaten te krijgen. Met 1 groene bal verschil verlies ik het eerste serieuze spel van Joe. Bij het 2e spel is het mij al niet meer duidelijk wie er tegen wie speelt. Doe dus ook maar wat. Ergens tussen 1 en 2 wordt het tijd om m'n bed op te zoeken. Moet doorvoor eerst nog even Ieke thuis brengen die zich niet helemaal veilig voelt.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Cape St Francis

30 Maart 2012