Tsitsikamma 1. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jaap Severein - WaarBenJij.nu Tsitsikamma 1. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jaap Severein - WaarBenJij.nu

25 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

De wekker gezet om 8 uur, helaas heeft m'n ipod automatisch de zomertijd ingesteld. Kom er na het douchen achter dat ik een uur te vroeg ben opgestaan. Ben toch al in de war, denk dat het maandag is. Nog een uurtje extra WF'en en dan vertrekken we precies om 9 uur. Rijden zo'n 20 km terug. Als de bus stop breekt het onweer los. Een enorme hoosbui. Na een kwartiertje is het droog en breekt zelfs de zon door. Er zijn 4 mountain bike routes, van makkelijk naar moeilijk. Na wat discussie kiest de meerderheid voor de groene route, 14 km. Had liever zelf de rode gereden van 23 km maar dat werd me afgeraden. Begin gaat over een normale onverharde weg. Wel wat op en neer. Rij al gauw voorop. Wacht af en toe en maak wat foto's. Het pad wordt steeds smaller en technischer. Echt heel gaaf om te doen. Mountain biken is ook wel een gave sport. Door de regen is het hier en daar best glad en gevaarlijk. Voltooi het parcours in precies een uur. Na ruim een kwartier volgen de eerste achterblijvers. Ruim een uur later is iedereen binnen en kunnen de fietsen weer op geladen worden. Wij rijden vervolgens naar het Tsitsikamma national park. Ongeveer 6 km voor de ingang springen we weer op de fiets. Moet ik nog wel zorgen voor een nieuw wiel. Had m'n fiets eerder tegen de bus gezet. Om onduidelijk redenen besluit Joe nog een paar meter verder te rijden. Over mijn fiets heen, dus een slag in het voorwiel. Rijden dit keer over een asfaltweg naar het restaurant dat aan zee ligt. Fantastische ligging. Gaan naar beneden dus geeft m'n gps snelheden aan van boven de 60 km per uur. Woh. Beneden worden eerst de fietsen weer opgeladen. Dan is het tijd voor de lunch. Bestel een halve liter bier en wat kippenvleugeltjes. Daarna is het tijd voor een wandeling. Een mooi wandelpad brengt ons bij twee hangbruggen. Aan het eind van de laatste brug is een earth cache. Weet niet precies wat te doen, dus neem ik maar een foto van mezelf en de gps. Daarna volgt een rotspad omhoog. Halverwege heb ik al een machtig uitzicht over de baai. Zijn dan met 4. Ga alleen verder tot de top. Uitzicht verandert niet echt, maar wel een pluspuntje voor de onwijze klauterpartij. Als ik boven ben is het al 4 uur. Moeten om half 5 weer bij de bus zijn, dus veel tijd om rond te kijken is er niet. Als ik weer bij de hangbrug terug ben wacht Fennie mij op. Op de gps staat nog een cache helemaal beneden bij zee. Gaan we niet redden voor half vijf. Nu heb ik vanmorgen op iedereen gewacht, wachten ze nu nog maar even op mij. Onderaan bij zee blijkt dat er nog 21 meter omhoog geklommen moet worden. Gezien de tijd, toch maar niet. Jammer. Maak nog wel wat foto's van deze speciale plek. 10 over half vijf zijn we weer terug bij de bus. Nog een kwartiertje rijden naar het hotel. We krijgen allemaal een eigen huisje. Kan nog even douchen en de was doen. Helaas krijg ik m'n witte T-shirts niet meer schoon ,ondanks dat ik ze helemaal insmeer met een overgebleven stuk zeep van het vorige hotel. Om zeven uur is er dan een meeting waar "morgen" besproken wordt. Blijkt dat we de hele dag voor ons zelf hebben. Kunnen dan fietsen, wandelen en eten waar we willen. Er is zelfs voor iedereen een kopie van een kaart gemaakt. Aansluitend op de meeting eten hier in dit restaurant. Na ruim een week zie je nu subgroepjes ontstaan. Wel lachen dat ik bij de jongeren behoor. Haha. Bestel een struisvogel steak die bijzonder smaakt. Samen met 3 glazen witte wijn, dessert, koffie en fooi ben ik 250 rand kwijt. Rond half elf uitgegeten en nog even wat notities intikken. Een aantal mede reizigers gaat nog even elders een drankje drinken, maar ik heb zo mijn verplichtingen.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria