Hospital de Órbigo - Molinaseca. - Reisverslag uit Molinaseca, Spanje van Jaap Severein - WaarBenJij.nu Hospital de Órbigo - Molinaseca. - Reisverslag uit Molinaseca, Spanje van Jaap Severein - WaarBenJij.nu

Hospital de Órbigo - Molinaseca.

Blijf op de hoogte en volg Jaap

29 Augustus 2012 | Spanje, Molinaseca

Gisteravond om 23:00 als een blok in slaap gevallen om pas vanmorgen om 6:30 weer wakker te worden. Kan rustig aan doen, om half negen is het ontbijt met koffie en een croissantje. Na Hospital de Óbigo volgt een rustige, vlakke landweg. In de verte al de bergen waar ik later vandaag overheen moet. Passeer een paar typische streekdorpen. Astorga is de eerste grote stad. De weg gaat even steil omhoog, dat wordt dus lopen. Koop hier nog een aanvulling op het ontbijt van vanmorgen en wat drinken. Op een bankje in de zon de eerste pauze. Fiets daarna langs wat bezienswaardigheden waaronder de kathedraal Sta. Maria waar ik ook nog even naar binnen loop. Vanaf hier tot Ponferrada voert de route over een tamelijk ruig, maar fraai traject met een pashoogte van 1500 m. Er moet gestaag geklommen worden. Eerst 3%, dat valt mee, dan 5%, is goed te doen, later 7%, dat is dus de laagste versnelling. Wederom prima fietsweer, wel een frisse wind tegen. In Rabanal, ongeveer na 35 km, een aardige albergue met terras, dus tijd voor pauze, koffie en een zelfbediening-stempel. Ook in Foncebadón vlak voor de top, stop ik nog even. Lunchtijd. En dan op weg naar de top waar het Cruz de Ferro staat. Een simpel ijzeren kruis bovenop een boomstam. Hier voorbij betekende voor vroegere pelgrims dat ze Santiago zouden gaan halen. Symbolisch legden zij een deel van hun last af door het werpen van een steen op de grote hoop aan de voet van dit kruis. Nu worden er thuis speciaal voorbereide stenen met een tekst neergelegd. Dus ook ik heb maar zo'n steen van thuis meegenomen en hier achtergelaten. Zie de foto. Of het voor mij een stap in een nieuwe fase van mijn levensweg wordt? Wacht het rustig af. Haha. Laat ook nog het steentje achter dat ik eerder meekreeg van de beheerders van camping Viane. Minstens 15 gram lichter nu, fietst een stuk prettiger, eerst naar beneden en dan weer kort steil omhoog (12%) eveneens na 1500 m. Daarna volgt er een spectaculaire en steile afdaling. Max. 72,8 km/u zegt m'n gps en die kan het weten. Rem overigens constant bij, boven de 50 km/u gaat het ook mij te hard. Een aardig plaatsje dat ik passeer is El Acebo. Ook de wandelroute naar SdC loopt hier langs, tel dus ook vandaag weer tig wandelaars met rugzak. Als ik Molinasec bijna uit ben zie ik een aardige kleinschalige albergue. Voor 7 euro dit keer geen stapelbed, maar een gewoon bed in een hele ruime zolderkamer met nog 7 andere pelgrims. Nagenoeg allemaal dames dus het moet raar gaan wil dat niet lukken. Ondertussen al even dit schattige dorpje verkend zodat ook al het restaurantje voor het pelgrimsmenu van vanavond om 20:00 vast staat. Hasta mañana.

Kilometerstand: 73 km / 3629 km, nog 238 km en 9 stempels te gaan.

• 29 Augustus 2012 - 21:14

Mariska:

Hoi pap dat was weer een mooi ritme vandaag. Maar 72 km naar beneden gaat wel heel hard! Je remmen zullen nu wel afgesleten zijn. Heb je nou mama's hartje opgehangen? Zal dat geluk gaan brengen? Of heb je hem daarna weer meegenomen? Anders val je natuurlijk van je fiets haha. Nog maar een paar dagen dan heb je je doel bereikt!
    Kus

• 29 Augustus 2012 - 21:14

Trudy:

Als dit geen goed plekje voor jou is om te slapen weet ik het niet meer.
    Allemaal dames, dat zit goed. Die snurken vadt nit zo hard, hoewel.........
    Ook weer lekker gegeten dus een prima dag vandaag. Morgen nog zo'n berg?
    Heb je de steen van Jan Ruijter nog gezien, ha, ha.
    Goed dat je je lat heb kunne weggooien. Nu 'verlicht' weer verder.
    Nog een klein stukje (relatief dan). Succes en dikke kus

• 29 Augustus 2012 - 21:47

Trudy:

Krijg van Jaap te horen dat er wel erg veel fouten in mijn reactie staan. Lees het nog eens na, nu met bril op, en zie dat er wel erg veel vreemde woorden staan. Nou ja gelukkig hebben Jaap en ik aan een half woord genoeg om elkaar te begrijpen dus dat is geen probleem.

• 29 Augustus 2012 - 22:25

Jet:

Bij het vorige verslag heb ik geprobeerd wat te schrijven, maar na 3 x reactie plaatsen is het dus niet gelukt. Nou, niet erg hoor, het was toch allemaal prietpraat.Die Trudy kan er wat van zo zonder bril. Maar gelukkig voor jou nog wel te volgen. Jaap, zet hem op het laatste stukje. Tot morgen.

• 29 Augustus 2012 - 23:00

Mamma En Pappa:

Hoi Jaap. We hebben nog even wat reacties doorgelezen en kwamen tot ontdekking dat Jan Ruijter uit Amsterdam daar indertijd ook een steen had neergelegd. Hebben net gezien dat Trudy het ook al ontdekt had. Die heb je vast niet gevonden, maar er zullen ook wel tig stenen liggen.
    Zo te lezen was dit best wel weer een hele leuke dag. De kleine plaatsjes die je bent doorgefietst zijn niet in onze atlas te vinden, dus wachten we maar op de volgende grote plaats. We kunnen de route best volgen en dan met Google vinden we het juiste wel. Een prettige nacht met al die dames en slaap ze.
    Liefs Pappa en mamma

• 29 Augustus 2012 - 23:49

Frans:

Hola Jaap,

Bij Cruz del Ferro kan men zijn last (steen o.i.d.) achterlaten. Maar een last leg je niet neer, nee, deze gooi je van je af! (Da's dan wel moeilijk om diezelfde last (steen) nog te fotograferen, maar waarom zou je?)
    De alberge waar je nu in slaapt en snurkt :-D heet Santa Marina

Buen Camino,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Molinaseca

Fietsen naar Santiago

Recente Reisverslagen:

08 September 2012

Santiago de Compostella - Heerhugowaard.

02 September 2012

Melide - Santiago de Compostella.

01 September 2012

Sarria - Melide.

31 Augustus 2012

Vega de Valcarce - Sarria..