Vega de Valcarce - Sarria.. - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Jaap Severein - WaarBenJij.nu Vega de Valcarce - Sarria.. - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Jaap Severein - WaarBenJij.nu

Vega de Valcarce - Sarria..

Blijf op de hoogte en volg Jaap

31 Augustus 2012 | Spanje, Sarria


Wat een heerlijk bed, niet zo lang, niet zo breed, maar volgens Pythagoras pas ik er dwars makkelijk in. Word rond half acht uitgerust wakker, kan natuurlijk langer blijven liggen maar de uitdagende klim voor vandaag roept. Sta nog wel even stil bij de gedachte dat ik er bijna ben, nog drie dagen te gaan en dan heb ik m'n droom c.q. m'n doel bereikt. Geeft toch ook wel een heel dubbel gevoel. Maar langer dan tot 8 uur hou ik dit "nadenken over" niet vol. Half negen zit ik bij de Pandaria aan de overkant aan het ontbijt. Van het uithangbord had ik begrepen B & B, maar het blijkt B zonder B te zijn, maar ach wat maakt dat uit als een ontbijtje hier nauwelijks iets kost. Bijna blauwe lucht, zal zeker vandaag weer 30° worden, maar als ik vertrek om 9:15 zegt m'n temperatuurmetertje 8,7°. Erg fris dus nog. Bij gebrek aan een lange fietsbroek hijs ik m'n sokken maar wat hoger op en trek ik de pijpen van m'n fietsbroek maar wat verder naar beneden. Direct uit het dorp moet er gelijk al gestaag geklommen worden variërend van 7% tot 10%. Niet de percentages van de Vuelta Jet, maar wel met een fiets + bagage van rond de 35-40 kg. Zie ik die gasten nog niet doen. Haha. Na ongeveer anderhalf uur ben ik in Puerte Pedrafita. Hier de eerste rustpauze. Zie de autosnelweg alweer naar beneden gaan, maar zelf moet ik nog linksaf om een helling van vier kilometer te bedwingen. Het landschap is ondertussen aardig veranderd. Rondom overal het groen van weilanden en donkere bossen. Het eerste hoogste punt is Cebreiro op 1310 m. Dan een afdaling om vervolgens nog een keer te klimmen naar Alto do Poio op 1335 m. Hier een albergue met een zonnig terras voor een koffie met stempel. Blijf wat langer zitten om een beetje door te warmen. Dan gaat het hard naar beneden over een brede, overzichtelijke weg. Hoef eigenlijk nauwelijks bij te remmen om de snelheid net onder de 50 km/u te houden. Om mij heen schitterende panorama's aan weerszijden van de weg. Af en toe toch even stopen voor een foto, maar daarop nooit het beeld zoals ik dat waarneem. De weg gaat vanaf de afdaling op en neer door een bijzonder mooi gebied langs een smalle rivier tussen bosrijke hellingen. In Samos nog even een korte pauze om wat te eten en te drinken. Elf kilometer verder in Sarria is de overnachting gepland. De pelgrimsroute loopt dwars door het oude centrum. Zie zeker een tiental verschillende albergues, lastig kiezen zonder verdere info. Neem dan maar de eerste de beste waar ik m'n fiets binnen kan stallen. Casa Peltre. Rond vier uur alles rond, dus tijd voor een rondje dorp om uiteindelijk bij een aardig terrasje uit te komen voor de verdiende cerveza. Als ik net aan m'n verslagje ben begonnen hoor ik Nederlandse stemmen. Trudy en Pieter uit Eindhoven die direct bij mij aan tafel komen zitten. Voor hun verhaal zie http://ffkuieren.waarbenjij.nu Later volgen er ook nog drie wandelvrienden van hun, Barbera uit Rome, Dominique uit Frankrijk en benikvergeten uit Lancaster. Het juiste woord is dan "Gezellig". Om acht uur is het tijd voor het pelgrimsmenu voor vandaag. Over de pas heen ben ik nu in Galicia. Of dat een verschil maakt weet ik niet, maar hier zitten om deze tijd de restaurants wel vol. En wat er vanavond op het menu stond: Entrenmeses, Lacón Asado en Tarte de Santiago. Incluido: Pan y Vino. En nu even afwachten hoe gezellig het hier vanavond wordt met 8 stapelbedden. Hasta mañana.

Kilometerstand: 63 km / 3740 km, nog 130 km en 5 stempels te gaan tot SdC.

Het leven is leuk als je de tijd hebt.


  • 31 Augustus 2012 - 22:29

    Trudy:

    Na een goede nachtrust, is het goed fietsen. Gelukkig dat je onmiddellijk moest klimmen, daar word je wel weer warm van. Maar dan weer naar beneden, dat koelt weer snel af.
    Gezellig dat je weer even Nederlanders hebt gesproken. Wandelen is toch wel de manier om naar SdC te gaan geloof ik. Je ziet er ook heel veel onderweg schrijf je. Nog even en dan ben je er. Ben heel benieuwd hoe dat voelt, het moment dat je je doel hebt bereikt. Succes en kus van mij.

  • 31 Augustus 2012 - 22:31

    Mariska:

    Hoi pap, fijn dat je lekker geslapen had voor deze klim. Dat is wel belangrijk dan natuurlijk. Anders rol je halverwege van je fiets. Maar je hebt het weer gehaald! Knap hoor.
    Leuk dat je weer Nederlanders tegenkwam. Dan kan je weer een beetje bijkletsen. Maar lopend lijkt me niks hoor. Dat schiet helemaal niet op. Fietsen is een beter plan.
    Ik ben ook benieuwd hoe je slaapt vannacht. Weer allemaal dames op de kamer? Of weet je het nog niet?
    Kus

  • 01 September 2012 - 08:56

    Jet:

    Hoi Jaap, knap gedaan hoor. En inderdaad....jij hebt natuurlijk een massa bagage bij je en waarschijnlijk een iets andere fiets. Dus dan is het helemaal geweldig. Ik doe het je zeker niet na hoor. Ik kan me voorstellen dat het een raar gevoel is nu je zo dicht bij Santiago bent.
    Gelukkig is het in Alkmaar nu prachtig weer.Simon kan vandaag de steiger weer op voor het afschilderen van de dakgoot.
    Jaap, succes verder!

  • 01 September 2012 - 09:59

    Pappa En Mamma:

    We hadden al een afbeelding van de berg gevonden en dachten jeetje wat een hoogte met al die stijgings percentages. Zou hij dat redden met zo'n zwaar bepakte fiets Maar fijn het is weer gelukt. Leuk dat je nu zoveel "pelgrims" ontmoet, waar je gezellig mee kunt praten. We hebben ook nog opgezocht in het spaanse woordenboek wat je gegeten hebt, dat blijkt te zijn hors d'oevre, schouderstuk van een varken, taart van Santiago en wijn. Dit heeft vast wel gesmaakt. Wij gaan koffiedrinken en boodschappen doen. Loek en Margriet komen vanmiddag nog even en zo draait de dag dan weer.
    Tot vanavond. Liefs Pappa en Mamma.

  • 01 September 2012 - 15:06

    Oma Roos:

    He Jaap
    Eindelijk weer eens gehoord hoe het met je gaat.
    Je moeder belde elke avond om je verslag voor te lezen maar Trudy zegt alleen maar datchet goed gaat. Vandaag weer even op de hoogte gebracht. Succes voor het laatste stuk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Sarria

Fietsen naar Santiago

Recente Reisverslagen:

08 September 2012

Santiago de Compostella - Heerhugowaard.

02 September 2012

Melide - Santiago de Compostella.

01 September 2012

Sarria - Melide.

31 Augustus 2012

Vega de Valcarce - Sarria..

30 Augustus 2012

Molinaseca - Vega de Valcarce
Jaap

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 39661

Voorgaande reizen:

11 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Amerika

26 Juni 2012 - 08 September 2012

Fietsen naar Santiago

14 Maart 2012 - 31 Maart 2012

Fietsen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: