Melide - Santiago de Compostella. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jaap Severein - WaarBenJij.nu Melide - Santiago de Compostella. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jaap Severein - WaarBenJij.nu

Melide - Santiago de Compostella.

Blijf op de hoogte en volg Jaap

02 September 2012 | Spanje, Santiago de Compostella


We zijn er. M'n fiets en ik. Na precies 35 dagen fietsen en 35 dagen vakantie zit ik nu op het terras voor de Cathédrale de Saint-Jacques-de-Compostelle.

Na een lange, hele rustige nacht word ik pas na achten wakker. Alle overige pelgrims zijn dan al lang vertrokken. Een aantal deuren zijn zelfs al vast. Met mijn "amigo" dan rond 9 uur samen ontbijten bij café "Stop". Neem dan afscheid en ga ik op zoek naar een super. Zondag, alles nog dicht, dan zo maar op pad. Het wordt vast weer een warme dag als het op dat tijdstip al 17° is. Net voorbij Melide verlaat de route de brede en drukke hoofdweg N547 en voert de route door een afwisselend heuvelachtig landschap. Ook deze etappe is best pittig, steeds weer met 7% - 9% omhoog en met 50 km/u naar beneden. Arzúa is de eerste grote stad, maar iets anders dan een geopende frisdranken automaat bij een benzinepomp vind ik niet. Nog een stukje N547 en dan een prachtig vervolg door een afwisselend groen landschap. Niemand te zien, niemand te horen, alleen wat kwetterende vogels. Langs de weg ook schitterende bloeiende paarse heide. In Toura vind ik een bakker en een bar voor koffie en de één na laatste stempel. Later een picknickplaats bij een kletterend watervalletje voor de lunch. Het blijft klimmen en dalen, voor de eerste keer voel ik nu ook mijn rug protesteren. Bij Aríns de laatste helling van 9%. Peddel maar heel langzaam omhoog. Nu ook pas het echte gevoel, "Ik ga het op eigen kracht halen". Een laatste geniepig klimmetje en dan ben ik bij de Kathedraal van SdC. Word daar gelijk aangesproken door een vent uit Australië waarmee ik eerder de pas bij het Cruz de Ferro ben opgefietst. Word nogmaals door zijn vrouw op de foto gezet. Kijk even in de kerk en dan op zoek naar het pelgrimsbureau voor mijn 'Compostelaat'. Tenslotte niet voor niets 50 stempels verzameld. Een vriendelijk dame geeft mij het allerlaatste stempel en schrijft het compostelaat voor mij uit. Ben amper weer buiten of ik word aangesproken, of ik op zoek ben naar een kamer voor vannacht. Ben eigenlijk op zoek naar de verdiende cerveza maar na een korte onderhandeling over de prijs loop ik toch eerst maar mee. 't Was flink zweten vandaag, ondertussen is het dik boven de 30°, dus eerst een frisse douche is eigenlijk ook wel fijn. M'n fiets krijgt een plek in de garage en ik een aardige kamer voor twee nachten. De komende uren en ook morgen ga ik "Toeristje Santiago" spelen. Daar lopen er hier heel veel van rond. Overmorgen dan nog een keer op de fiets heen en weer naar Finisterre. Wil nu toch ook wel de 4000 km halen. 8 september dan de terugvlucht VY8374 vanuit La Coruna. Hoop jullie daarna allemaal weer te zien.

Dit was dus ook het laatste verslag van m'n tour de pensionado naar SdC, ik hoop dat ik jullie een plezier heb gedaan met alle dagelijkse afleveringen. Misschien zo ook een stukje op mijn schouder mee gereden op deze, voor mij geweldige fietstocht. Het was een enorme ervaring waar ik de komende jaren met plezier (en een klein beetje trots) op terug kan kijken.

Bedankt voor alle leuke, warme reacties, helaas was het niet mogelijk om via de site waarbenjij.nu daarop te reageren. Natuurlijk ook een dikke kus voor Trudy die het allemaal goed vond en zo lief was om alleen op en neer naar Zuid-Frankrijk te rijden voor onze tussenliggende vakantie.

Kilometerstand: 72 km / 3882 km, géén enkele kilometer meer te gaan. Nog één plek over voor een stempel bij Faro Cabo Fisterra.

Het leven is leuk met iedere dag een reactie van m'n lief, m'n dochter, m'n ouders en alle andere volgers.


  • 02 September 2012 - 19:51

    Trudy:

    Zo en nu ben je er dan, hoera. Heel knap gedaan hoor. Wat een rit, bergje op en bergje af. Het is geweldig gegaan volgens mij. Op de gebroken spaak na geen materiaal pech en ook het lichaam heeft alles goed doorstaan, fantastisch. Komt vast door die lekkere pilsjes die je elke dag weer dik verdiend hebt.
    Je bent er maar vindt het nog niet genoeg dus nog even een extraritje.
    Eerst maar even genieten, kijk maar goed in SdC, hier heb je 35 dagen naar toe gewerkt.
    Kus

  • 02 September 2012 - 21:15

    Margriet En Loek:

    Wat een prachtig certificaat en nu weet ik meteen 50 stempels heb je nodig(tenminste als ik het goed heb begrepen)
    Super dat je het gehaald hebt, wij doen het je echt niet na! Nu nog even een paar dagen genieten van je einddoel .wij hebben met plezier je verhalen gelezen en wachten rustig af wat je volgende fietsdoel gaat worden.
    Slaap lekker vanavond en geniet van zon, bier en terras!!!!!!!!!!en tot slot ook de groetjes voor je fiets ,want die heeft je tenslotte mede gebracht waar je nu bent. groetjes Loek en Margriet

  • 02 September 2012 - 21:36

    Ray En Sas:

    He pap
    Wat goed dat je er bent. We zijn trots op je. Goed gedaan hoor.
    Nu nog een paar dagen vakantie en dan weer lekker naar huis. Ook leuk toch.

  • 02 September 2012 - 21:42

    Mamma En Pappa:

    Hallo Kanjer van ons.
    Van harte gefeliciteerd met het behalen van je reisdoel. Het was iedere dag weer spannend en zullen je verslagen wel missen of schrijf je nog een verslag van je laatste verblijf daar en je rit naar Kaap Finistere.
    Zoals je weet heb ik alles uitgeprint en zelfs een wat grotere map moeten kopen, die ook bijna vol is.
    Maar ik heb het met veel plezier gedaan en we kunnen alles steeds weer nalezen en genieten.
    Zo als ik wel eens vaker heb gezegd zo komen wij ook nog eens ergens. Hier waren we nog nooit geweest.
    Geniet nog een paar dagen van Compostella. We hebben Trudy ook al even gebeld om ook haar te feliciteren.
    Veel liefs. Pappa en mamma.

  • 02 September 2012 - 21:46

    Mariska:

    Hoi pap, wat fijn je doel gehaald. En dan meteen al weer een nieuw doel gesteld! Fanatiek hoor. Geniet morgen maar van je rustdag. Je zult heel wat toeristen tegenkomen denk ik zo.
    Hier gaat morgen het gewone leven weer beginnen. Tenminste voor mama en Roos. Ik heb nog 3 weken voor ik weer aan de bak moet!
    Nou pap nog een fijne week en tot zaterdag. Dikke kus
    Ps. Vergeet de berichtjes van Jet niet! Die was ook heel fanatiek met typen!

  • 02 September 2012 - 23:10

    Jet En Simon:

    Geweldig Jaap, je hebt je doel bereikt!Gefeliciteerd! Nu even rustig aan. Nog een klein ritje naar de Kaap.
    Zal ook wel weer lukken. Het was heel leuk om alle verslagen te lezen. Zal wel even afkicken worden. Fijne week nog, en een goede terugreis. Trudy, jij hebt het al die tijd zonder Jaap moeten doen.
    Top hoor! Ook een hele prestatie vind ik.
    Groetjes uit Alkmaar.

    Respect: is wat ik kan schrijven over bijna 4000 km ( en er nog leuk daar over kan schrijven) voor een fietstocht ergens diep in het westen van Spanje.
    Vraag is: Ga het het nog overtreffen met een voettocht naar Rome, een fietstocht naar .......? Nogmaals respect.

    Simon

  • 03 September 2012 - 07:44

    Amja Veldman:

    hoi jaap
    petje af hoor en je mag best wel heeeel trots zijn op jezelf
    weinige zullen het nadoen denk ik, ik in ieder geval niet
    maar zoals de andere al schreven we hebben genoten van je verhalen en avonturen
    geniet nog van de laatste dagen en tot snel
    groetjes gerard en anja

  • 03 September 2012 - 15:30

    Pieter En Trudy Bollen:

    Hallo gediplomeerde Santiagoganger. Van hartegefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Wij hebben nog 3 dagen lopen voor de boeg. Je mag trots zijn op jezelf!
    Hopen dat je ' het Caminogevoel' vast zult kunnen houden in de waan van alle dag.
    Hartelijke groet, 2 nog ongediplomeerde Santiagogangers, Pieter en Trudy, Westerhoven.

  • 03 September 2012 - 17:11

    Karina:

    Hoi Jaap, Gefeliciteerd met deze knappe prestatie, jeetje wat goed om zo veel en zo ver te fietsen. Idd leuk om je verhalen en avonturen te mogen lezen, zo ben je er idd toch een beetje bij. Wat zal het weer raar zijn om thuis te zijn want wat ga je dan doen, ook een rondje fietsen elke dat, zo n ronde van ca 100 km of ga je eerst maar weer eens uitrusten en genieten van je vrouw en kinderen en niet te vergeten je kleinzoon. Geniet nog lekker van je "vrije"dagen en ik denk dat het je wel gaat lukken om de 4000 km op je teller te krijgen want echt stil zitten kan je toch niet.
    Tot ziens in ons mooie Nederland! xxx Karina

  • 03 September 2012 - 19:10

    Oma Rooz:

    He Jaap
    Hoorde net van Trudy dat je bent aangekomen.
    Goed gedaan hoor. Knap van je.
    En nu maar weer veilig naar huis zaterdag.
    Tot ziens

  • 04 September 2012 - 06:34

    Ynske:

    Yeeeeehhhh!!! Wat een topper ben jij!
    Je mag zeker trots zijn!
    Ik hoop dat je ontzettend genoten hebt, maar in je verhalen kwam goed maar voren dat je dat ook met volle teugen hebt gedaan!
    Hopelijk waren de afgelopen dagen ook even fijn om bij te komen (vast een beetje zadelpijn van het niet op je zadel zitten...).
    Ik zal je verhalen missen hoor, want wat waren ze ontzettend leuk om te lezen! Ik pak het boek bij opa en oma er snel nog maar eens bij!
    Nu lekker uitzien naar de terugreis, waar Trudy is om je weer met open armen te ontvangen! (ook wel een prestatie geleverd vind ik! Poe... Opeens zo lang alleen en ook nog alleen naar frankrijk op en neer... Ik doe het haar niet na!)
    Tot snel Jaap!

  • 06 September 2012 - 21:41

    Derk & Coosje:

    Hallo Jaap,
    Op de valreep nog een berichtje vanuit Marum met een diepe buiging voor de geweldige prestatie die je hebt geleverd. Groot respect en bedankt voor de fantastische reisverslagen die je hebt geschreven en waar we van hebben genoten. Dank zij jouw foto's hebben ook wij genoten van de schitterende natuur, van de plekjes waar wij w.s. nooit zullen komen.
    Wanneer je weer thuis bent, zul je ongetwijfeld alle opgedane indrukken en alles wat je hebt meegemaakt de revue laten passeren en herbeleven.
    Wens je een goede thuisvlucht!

  • 10 November 2017 - 21:15

    Ruud:

    Hallo Jaap,
    Ik kwam je verhaal tegen en heb met plezier en heimwee(zelf2007)je verslag zitten lezen.
    groeten
    Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Fietsen naar Santiago

Recente Reisverslagen:

08 September 2012

Santiago de Compostella - Heerhugowaard.

02 September 2012

Melide - Santiago de Compostella.

01 September 2012

Sarria - Melide.

31 Augustus 2012

Vega de Valcarce - Sarria..

30 Augustus 2012

Molinaseca - Vega de Valcarce
Jaap

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 719
Totaal aantal bezoekers 39670

Voorgaande reizen:

11 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Amerika

26 Juni 2012 - 08 September 2012

Fietsen naar Santiago

14 Maart 2012 - 31 Maart 2012

Fietsen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: