Molinaseca - Vega de Valcarce - Reisverslag uit Vega de Valcarce, Spanje van Jaap Severein - WaarBenJij.nu Molinaseca - Vega de Valcarce - Reisverslag uit Vega de Valcarce, Spanje van Jaap Severein - WaarBenJij.nu

Molinaseca - Vega de Valcarce

Blijf op de hoogte en volg Jaap

30 Augustus 2012 | Spanje, Vega de Valcarce


Na een flinke klauterpartij zit ik nu boven bij de ruïne van een oud kasteel uit 791 in het zonnetje het eerste deel van m'n verslagje te tikken. Mooi uitzicht, zie de foto's. Hoe kwam ik hier?

Vanmorgen alweer vroeg wakker. Om 5 uur staat de eerste wandelaarster op, tegen zevenen vertrekt de laatste. Denk dan nog zeker een uur te kunnen blijven liggen, maar helaas zo werkt dat hier niet in albergue Santa Marina. Om zeven uur komt de oude baas op zaal, doet het licht aan en maakt mij duidelijk dat het tijd is om op te staan. Huh, doe het licht weer uit en de deur weer dicht, maar tien minuten staat ie alweer voor m'n neus. Sta dan toch maar op. Dan maar extra lang douchen. Om 8 uur staat alles klaar voor vertrek, veel te vroeg. Kan gelukkig nog wat berichtjes met thuis uitwisselen. Fiets daarna even terug naar het dorp voor een ontbijt, koffie met toast.

Heb spijt dat ik mijn lange fietsbroek met Trudy heb meegegeven, 't is om 9 uur namelijk nog niet echt warm. Na het dorp gelijk klimmen, kom ik toch nog op temperatuur. Al gauw ben ik in Ponferrada, een drukke industriestad. Fiets langs de tempelierburcht die wel indruk maakt. Stop ook nog even bij de super voor wat proviand. Veel meer valt er niet te zien, dus fiets ik al gauw weer verder. In Fuentes Nuevas koffiepauze. Raak daar aan de praat met Constance uit Frankrijk en dit keer gaat het gesprek wat verder als waar kom je vandaan en waar ga je naar toe. In Cacabelos een leuk kerkje, hier krijg ik van een aardige dame een stempel voor mijn pelgrimspas. De lunchpauze is in Villafranca del Bierzon, neem hier ook nog maar wat extra geld op. Bestudeer dan wat beter het routeboek en lees: "Een goede raad: begin uitgerust aan de ruim dertig kilometer lange klim naar Cebreiro, want deze is op het laatst best pittig". Mijn teller staat dan op 33 km. Nog 30 km bergop en dan nog naar beneden? Gezien de dagen die ik nog heb lijkt het mij verstandig om het rustig aan te doen. Plan dan te stoppen in Vega de Valcarce een wat groter dorp. Zie hier langs de weg een B&B. Voor 22 euro een eenpersoonskamer met bad. Dat lijkt mij wel wat, maar helaas de kamer is al verzegd, aan de overkant kan ik nog wel terecht. Als ik me heb geïnstalleerd, vraag ik toch nog even naar de prijs van deze, nu luxe tweepersoonskamer met douche. Het dubbele bedrag dus. Laat het er maar bij, mijn bijdrage om Spanje door hun financiële crisis heen te helpen.

Als de was is gedaan wandel ik het dorpje in. Bij de plaatselijke albergue Brasil bestel ik een cerveza en krijg ik het 2e stempel voor vandaag. Had ook gewoon een pilsje kunnen vragen want Joke uit Nederland runt deze albergue en op haar advies ben ik dus omhoog geklommen naar het Castillo De Sarracin.

Het pelgrimsmenu voor vanavond sla ik dit keer over, heb de lunch van vanmiddag nog over, promoveer ik die maar tot het diner.

Kilometerstand: 49 km / 3677 km, nog 191 km en 7 stempels te gaan.


  • 30 Augustus 2012 - 19:15

    Trudy:

    Als je alles vooruit had geweten, had je misschien wel bij Joke in de albergue gelogeerd, maar ik denk dat je nu weer een heerlijk rustige nacht zult hebben.
    Wat een grap dat je vanmorgen verplicht moest opstaan, niet dat luie gedoe, gewoon eruit, ha, ha.
    Mooie foto's gemaakt, wat een brug zeg. Wat zal die wiebelen als je daar bovenop staat.
    Naast al het fietsen ga je dus ook nog even bergbeklimmen, wat een energie.
    Morgen ben je heel goed uitgerust en is de klim vast een makkie. Succes in ieder geval weer.
    Als je deze berg over bent, heb je dan nog een makkelijk stuk voor de boeg of komen er nog meer klimmetjes? Maakt voor jou niet zoveel uit, je kan het! Kusss

  • 30 Augustus 2012 - 21:01

    Margriet:

    Wel een beetje achterop geraakt met lezen ben ik nu weer bij, wij hebben vakantie, maar zijn ook aan het klussen en moeten voor de timmerman vroeg op ,want hij staat om 7.30 voor de deur. dus ook hier is uitslapen er niet bij ,maar als ik dan lees wat jij allemaal doet, wil ik dat ik betere fietsbenen heb dan die ik heb. een beetje jaloers op de mooie blauwe lucht foto's , zitten wij hier met dikke plensbuien!
    Maar goed je bent goed bezig en het klinkt toch allemaal even leuk en avontuurlijk en wat een vrij leven ,als je geen zin meer hebt stop je voor een lekker biertje en je kletst nog eens wat en vannacht een goede slaapplaats kost wel wat ,maar wat geeft het en ook nog een bad, dat wordt relaxen en morgen uitslapen voor de volgende kilometers succes en geniet er maar goed van, groetjes van ons Loek en Margriet

  • 30 Augustus 2012 - 22:12

    Mariska:

    Hoi Pap,
    Ik hoorde van mama dat je vandaag geen internet had, dus ik had nog niet gekeken. Maar zag net toch nog je wordfeud berichtje, dus toch nog maar even op de website kijken. Dat was wel een hele erge fietsrustdag vandaag zeg!
    Maar ja, dan kan je gelukkig wel weer wandelen, want een dagje niks doen dat kan natuurlijk niet! Je hebt mooie foto's gemaakt.
    Grappig dat je niet mocht 'uitslapen' Ik ben benieuwd hoelaat je morgen wakker wordt in je superdure kamer. Maar ja, je koopt alweer geen avondeten, dus tja, dat heft elkaar dan weer op zeker.
    Succes morgen met je klim!
    Kus

  • 31 Augustus 2012 - 11:54

    Mamma En Pappa:

    Hallo Jaap.
    We beginnen de dag maar weer met een reactie. Gister was een ontspannen maar wel dure dag.
    Hoe gaat het met de financiën. Moeten we nog sponseren? Want als de volgende overnachtingen zo duur zijn ben je gauw door je budget heen en op eten besparen is ook niet de oplossing. Dus we horen het wel.
    We hebben nog even naar de klim van vandaag gezien, dat wordt nog een hele klus. Is dit de laatste berg die je over moet. Hopelijk is het niet zo koud op die hoogte. We lazen dat veel pelgrims hun kleren verbranden als ze op kaap Finistere zijn. Misschien ligt daar nog een lange broek voor jou, maar ja daar heb je nu niks an.
    Klim ze, we zullen voor je duimen.
    Liefs pappa en mamma.

  • 31 Augustus 2012 - 12:10

    Jet:

    Nou, nog maar eens proberen een reactie te plaatsen. Vanmorgen om 7.15 (vroeg voor mijn doen) heb ik het 3x geprobeerd. Niet gelukt. Gisteren hebben we gekeken naar een etappe van de Vuelta. Stijgingspercentage op het laatse stuk, let wel, 18 tot 30!!!!!%, da's pas steil. Maar wij vinden het evengoed knap wat je doet hoor. Het weer wordt nu iets beter. Gisteravond na de wedstrijd van AZ, zijn we drijfnat geregend. Het stormt ook behoorlijk. Nou Jaap, hopelijk lukt de plaatsing nu wel. Succes verder. Groetjes natuurlijk ook van Simon. (hij leest de stukjes en ik lees de stukjes en schrijf iets.)

  • 31 Augustus 2012 - 12:10

    Jet:

    Hoera! Gelukt!

  • 31 Augustus 2012 - 20:21

    Sas En Ray:

    He pap
    Ik eas vandaag met Mariska en Jasper in Heerhugowaard.
    We hebben mama getrakteerd opeen lekker broodje voor haar verjaardag.
    Het schiet al aardig op met de tocht.
    Nog even en je bent weer thuis.
    Veel succes nog voor het laatste stukje
    Kus

  • 31 Augustus 2012 - 20:59

    Simon:

    Inderdaad een mooi viaduct, vooral op de 1e foto, maar waarom ze er twee hebben gebouwd begrijp ik niet helemaaal. Zo kom je dus nooit uit een financiële crisis, of is dit om de werkgelegenheid voor Spaanse bouwvakkers te behouden. Overigens is het mij een viaduct te ver.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Vega de Valcarce

Fietsen naar Santiago

Recente Reisverslagen:

08 September 2012

Santiago de Compostella - Heerhugowaard.

02 September 2012

Melide - Santiago de Compostella.

01 September 2012

Sarria - Melide.

31 Augustus 2012

Vega de Valcarce - Sarria..

30 Augustus 2012

Molinaseca - Vega de Valcarce
Jaap

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 39667

Voorgaande reizen:

11 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

Amerika

26 Juni 2012 - 08 September 2012

Fietsen naar Santiago

14 Maart 2012 - 31 Maart 2012

Fietsen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: