Baviaanskloof 1. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jaap Severein - WaarBenJij.nu Baviaanskloof 1. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jaap Severein - WaarBenJij.nu

Baviaanskloof 1.

21 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Al om 07:00 opgestaan voor het ontbijt van half acht. Neem een normaal (koud) ontbijt met vers fruit, kwark en cruslie. Wie weet wanneer ik weer wat krijg, dus smeer ik nog 2 geroosterde boterhammen met rozenbottel jam. Vervolgens alle spullen verzamelen die weer in de vier rugzakken die ik mee heb hun juiste plaats vinden. Dan nog even afrekenen. 584 rand. Laat maar zitten van 600 rand. Haha wat een fooi. De rest maar uit de fooienpot, die is er tenslotte ook niet voor niets. Nog even wat WF zinnen en dan wachten op het vertrek van 09:00. Loopt natuurlijk weer een kwartier uit omdat iedereen met het personeel op de foto wil. Heb daar zelf niets mee. 25 km naar Oudtshoorn waar we om 10 uur zijn en tot half 12 de tijd hebben voor inkopen en een wandeling. Koop extra sap en water alsmede ook wat bananen en yoghurt. Voor 105 rand kom ik de komende dagen wel door. Samen met Ieke loop ik door de stad naar wat toeristische plekken. Helaas is alles dicht, vandaag een nationale feestdag. Dan maar met 2 cappuccino drinken bij een gezellig gekleurd tentje. De cheese cake hoef ik er niet bij, maar daar krijg ik later spijt van. Haha. Even voor half 12 zijn we terug bij de bus. Op dat ogenblik komen ook de gerepareerde fietsen terug . Nog even wachten op de laatste drie mede reizigers en boven mijn verwachting vertrekken we maar 10 min. te laat naar Willowmore, het begin van de Baviaanskloof. Ongeveer 2,5 uur rijden. De fietsen worden afgeladen en dan begint de 59 km lange fietstocht met twee tussenstops. Het enige wilde dier dat ik spot is een hele grote schildpad. Over een vrij vlakke onverharde weg met links en rechts mooie rotsformaties rij ik voorop. Af en toe een fotostop. Bij het 1e rustpunt wacht ik op de rest van de groep en help ik met wat fietsreparaties. Krijg de indruk dat de fietsen alleen maar zijn schoongespoten. Gerepareerd is er echt niet. Fiets verder, het gaat nu toch wel serieus omhoog en naar beneden. De groep valt al spoedig weer uit elkaar, rij dus maar in m'n eigen tempo door tot dat ik Bert en Agnes inhaal die bij de 1e stop zijn doorgereden. Rijden met 3 rustig voorop totdat we bij de 2e stop komen. Een aardig lokaal winkeltje waar ze hoofdzakelijk chips verkopen. Koop daar cola en een zak met “soet” koekies. Heb toch wel honger en dorst gekregen. Rond 5 uur komt er nog een klein groepje aan. Die hebben het verhaal dat Nelian is gevallen en naar het ziekenhuis moet. De verwondingen aan haar gezicht klinken serieus. Een aantal overwegen om te wachten op de bus. Met een gemiddelde snelheid van 18,5 hebben we zeker nog een uur nodig om de vernachtingsplek te bereiken. Samen met Willem besluiten we om rustig verder te fietsen. Ook Bert en Agnes gaan het proberen. De weg is verder vlak maar zit wel vol kuilen, wat het fietsen niet echt makkelijk maakt. Rond half zeven zijn we bij de Zandvlakte Farm na bijna 60 km. Krijg een biertje. Helaas dit keer geen kamer voor mij alleen, moet hem nu wel delen met Wim, die daar dit keer niet moeilijk over doet. Even douchen, om acht uur is het diner. Krijgen dan door dat de verwondingen van Nelian echt serieus zijn, ze moet behandeld worden in een ziekenhuis 350 km verderop. Het diner bestaat uit lauwe bonensoep, kip en de rest kan ik niet thuisbrengen maar het smaakt wel goed. Het toetje lijkt nog het meest op ontbijtboek in custard pap. Na hete eten taait iedereen gelijk af. Blijf nog maar even zitten, kan ik misschien rustig gaan slapen. In bed neem ik nog even met Wim alle kleine en grote problemen van deze reis door. Blijkt dat ik er toch een stuk relaxter in sta. Ben ook niet met zulke hoge verwachtingen van huis gegaan als Wim. Rond 11 uur slapen. Val gelijk in slaap. Bij vieren schrik ik wakker. Buurman Wim droomt van een kat die een stuk gebak weg pakt. Geeft die kat daarom een enorme oplawaai in zijn droom. Die kat ben ik dus. Ben best wel geschrokken en lig te trillen in m'n bed. Na een welgemeend excuus maar proberen verder te slapen. Om 7 uur gaat de wekker weer.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria