Swartberg country manor 2. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jaap Severein - WaarBenJij.nu Swartberg country manor 2. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jaap Severein - WaarBenJij.nu

Swartberg country manor 2.

20 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Wekker gezet om 05:30. Maar ver voor die tijd al wakker. Precies om 6:00 sta ik buiten in m'n nog natte gewassen fietsbroek en m'n zak met ontbijtspullen. Weer goed geregeld, eerst moeten alle 20 fietsen van de kar af en vervolgens van degene die meegaan er weer op omdat nagenoeg iedereen wil starten vanaf de voet van de pas i.p.v. vanaf het hotel. Kijk het met verbazing aan. Het is inderdaad ook wel een stukje extra klimmen. Gelukkig weer een compromis, we starten halverwege op 900 meter hoogte. Erg vroeg nog en dus ook nog erg fris, gelukkig maar dat ik m'n regenjas aan heb. Begin van de klim gaat prima, wel onverharde wegen, maar te doen. Probeer bij de groep te blijven maar die valt al snel uiteen. Als ik ver genoeg voorop lig stop ik en maak ik van iedereen die voorbij komt een foto. Vervolgens heb ik dan wel even wat in te halen, dat valt tegen. Harde wind tegen en daarbij gaat het ook steeds steiler omhoog. Besluit om mij niet te haasten en sta ik af en stil om wat foto's van de omgeving te maken. Uiteindelijk kom ik als derde boven (1560 meter) waar we op de rest van de groep wachten. Heb het nog steeds koud en voel ook m'n rug wel. Dan met z'n allen naar beneden. De weg aan deze kant van de pas is vele malen slechter dan aan de andere kant waar we omhoog gingen. Al heel gauw ben ik iedereen kwijt. Machtig om zo hard naar beneden te fietsen over deze hele slechte weg. Alhoewel fietsen er nauwelijks bij is. Het gaat eigenlijk vanzelf als je niet teveel remt. Als ik bijna beneden ben passeer ik een kleine stroom, besluit daar op de rest te wachten en fiets dus even terug. Het is dan 09:15. Wacht ruim 20 minuten maar er komt niemand. Krijg het koud in de schaduw, dus maar even m’n gps erbij of ik wel op de goede weg zit. 't Klopt dus maar verder fietsen tot een kruising met zon. Zit daar tot rond 10 uur, dan komt de eerste groep er aan. Het blijkt dat Fennie is gevallen. Niet ernstig maar toch. Het is nog 5 km naar Prince Albert waar we bij het plaatselijke hotel hebben afgesproken. De bus met degene die zijn afgestapt rijdt vooruit om een arts te bezoeken voor Fennie. Bij het restaurant aangekomen bestel ik cola en een heel groot stuk taart. Tot 12 uur hebben we de tijd om door het dorp te lopen en wat rond te kijken. Het is dan half 11. Uiteindelijk duurt het tot half 1 voordat we dezelfde weg terug gaan. Ondertussen loopt de temperatuur op tot 29 graden. Te warm en te lastig om bergop te fietsen. Krijgen nog een rondleiding door het dorp en onderweg naar boven wordt er ook nog van alles verteld. Weer boven aangekomen heeft niet iedereen zin om per fiets af te dalen. Ikke en nog vier anderen wel. Dus nogmaals vol met adrenaline naar beneden. Stop pas bij het zwembad en duik er gelijk in. Moet natuurlijk wel als eerste verslag uitbrengen aan de thuisblijvers. Ongeveer een uur later arriveert de bus. Dan heb ik al gedoucht en de was voor vandaag gedaan. Ruim de tijd ook om nog even van avondzon te genieten. 7 uur diner. Begint met broodjes met boter en rozenbotteljam. Daarna 2 salades, normaal en met flinters kaas en watermeloen met feta. Daarna de braai met 3 stukjes vlees. Toetje is een aardbeien taartje. Neen er 2 glazen witte wijn bij. Met Nelian gesproken over relaties. Na het eten nog even WF chatten. Rond 11 uur slapen. 't Was weer een enerverende dag. Nog in kas: 2262 rand.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria