Swartberg Country Manor 1. - Reisverslag uit Swartberg, Zuid-Afrika van Jaap Severein - WaarBenJij.nu Swartberg Country Manor 1. - Reisverslag uit Swartberg, Zuid-Afrika van Jaap Severein - WaarBenJij.nu

Swartberg Country Manor 1.

19 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Swartberg

Vanmorgen vroeg en zonder ontbijt op weg. 07:15 Vertrekt de bus. Rijden dezelfde onverharde weg terug. In Swellendam stoppen we bij een supermarkt om inkopen te doen voor het ontbijt. Koop twee lekkere broodjes, een liter melk en wat water. 53 rand. Ontbijt wordt opgegeten op de trap van de supermarkt. Het duurt vast nog wel even voordat iedereen uitgesjopt en uitgegeten is. Dus even een kleine wandeling naar de dichtstbijzijnde bank waar ik 2000 rand pin. We rijden verder over de .... pas waar we een grote groep apen op de weg zien zitten. Uiteraard stopen we voor een foto, maar natuurlijk blijven de apen niet zitten en vluchten ze omhoog de bergen in. Aan het voet van de pas wordt nogmaals gestopt voor een plaspauze van 10 minuten die dan natuurlijk een half uur duurt omdat een aantal mede reizigers koffie besteld. Over normale wegen rijden we door naar Oudtshoorn waar het bezoek aan een struisvogelfarm staat gepland. Er gaat weer van alles mis. Hadden er al om 12 uur moeten zijn, maar ondertussen is het 13:15. Karen heeft ook, zonder verder overleg, voor iedereen een 3 gangen menu besteld. Zij die vegetarisch zijn mogen echter niet in het restaurant eten en er zijn er ook een aantal, net als ik, die helemaal geen uitgebreide lunch willen maar zelf al voor hun eigen lunch hebben gezorgd. Alweer paniek bij Karen, ik kan er wel om lachen. Rijden met de bus over het terrein waar we verschillende, in leeftijd verschillende, struisvogelgroepen zien. Verder een kleine expositie bij de boerderij uit 1879. Terug gekomen wordt er nog iets verteld over de anatomie van de struisvogel. Wie even op een struisvogel wil zitten heeft nu de kans maar daar is geen animo voor. De rondleiding eindigt met een struisvogel race. Een wedstrijd tussen twee jockeys. Voor 75 rand valt het mij allemaal wat tegen. Heb wel wat leuke foto's gemaakt. Terwijl de halve groep in het restaurant zit en de andere helft wat rond loopt koop ik een ijsje en wat cola. In afwachting van wat komen gaat eet ik die op een mooie, zonnige plek in het park op. De bedoeling is om nu naar de Cango Caves te fietsen. Moeten daar uiterlijk om vier uur zijn voor de laatste rondleiding. Gaan we natuurlijk weer niet halen anders dan dat we met de bus gaan. Uiteindelijk komt er compromis en i.p.v. 25 km fietsen we maar 15 km langs een mooie rivier. De rondleiding duurt een uur en slechts de foto's kunnen laten zien hoe indrukwekkend deze grot is. Vanuit hier fietsen we naar het hotel waar we overnachten. Precies om 6 uur kom ik, samen met Fennie, als eerste aan en worden we met jus d'orange ontvangen. Gelukkig kan ik gelijk douchen. Ondertussen druppelt iedereen binnen. De laatste na 3 kwartier. Om 7 is het 3 gangen diner, maar dat wordt al gauw half acht. Ondertussen probeert Karen het programma voor de volgende dag uit te leggen. Lukt haar voor geen meter en loopt ze voor even huilend, weg. De manager van het hotel neemt haar taak maar even over. Het blijkt dat het op en neer fietsen van de Zwartbergpas erg lastig is. Moeten al om 6 uur vertrekken. Deze activiteit gaat morgen de hele dag duren o.l.v. een Belgische gids. Niet iedereen is erg enthousiast. De halve groep laat het fietsen aan zich voorbij gaan. Het diner is verder uitstekend en rond 10 uur zoekt iedereen zijn kamer op. Krijg nog een tip dat er toch wifi is. Moet daarvoor wel buiten op een bankje zitten. Stuur wat mails en wat WF zinnen. Moet ook nog de was doen en voor ik het weet is het half twaalf.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Swartberg